Photobucket Ahlan :
widgeo.net

Ahad, 13 Jun 2010

Tugas Pewaris Para Nabi



Assalamualaikum....

Di antara tujuan Allah SWT memerintahkan Nabi s.a.w. supaya berdakwah kpd kaum keluarganya yg terdekat, ialah utk memberi isyarat tentang peringkat tanggungjawab dakwah kpd setiap org Islam secara umum, dan mereka yg terlibat dgn "As-Habud Dakwah" secara khususnya.

Justeru adalah suatu kewajipan sebagai da'eiyyah supaya mereka mengetahui sasaran, di samping sasaran dakwah kpd umum maka perhatian mesti diberikan kpd kaum keluarga terdekat.Tidak memadai hanya berdakwah kpd umum sedangkan di kalangan keluarga terabai, ataupun hanya tertumpu kpd keluarga sedangkan org ramai dilupakan.

Sesungguhnya tanggungjawab yg paling dekat ialah kpd diri sendiri, iaitu kewajipan utk menjadikan diri berilmu. Justeru selepas Nabi menerima wahyu pertama, kemudian berlaku jarak masa yg agak lama utk turunnya wahyu berikutnya.

Tempoh masa itu memberi peluang masa secukup kpd Nabi s.a.w. supaya berfikir bahawa apa yg diterimanya di gua Hirak itu adalah sebenarnya wahyu dari Allah SWT. Ia bukanlah igauan sebagaimana yg didakwa oleh golongan musyrikin.Dgn wahyu pertama itu juga memberi peluang kpd Nabi s.a.w. utk menguasai ilmu sebagai satu kewajipan yg ditetapkan oleh Allah SWT sendiri, sehingga beliau yakin bahawadirinya adalah seorang Nabi dan juga Rasul Allah.

Dengan demikian, sebagai suatu persediaan utk menerima wahyu-wahyu berikutnya dari Allah SWT sama ada wahyu itu berbentuk dasar hidup, peraturan hidup dan juga berbentuk hukum-hakam. Yg dimaksudkan dgn dasar hidup ialah sebagai hamba Allah Taala.Sebagai makhluk dan sebagai org
Islam, tidak boleh melakukan sesuatu kecuali selaras dgn kehendak dan peraturan Allah SWT. Ini bererti tiada seorang manusia boleh hidup bebas secara mutlak di atas dunia ini, melainkan di dlm lingkungan yg diizinkan oleh peraturan yg ditetapkan oleh Allah SWT.

Firman Allah SWT yg bermaksud:"Rasul telah beriman dgn Al-Quran yg diturunkan kpd nya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yg beriman. Semuanya beriman kpd Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya..." (Surah al-Baqarah ayat 285).

Ayat tersebut mengajar Rasul-Nya supaya dia sendiri benar-benar beriman dgn wahyu Allah yg diturunkan kepadanya. Sebelum Rasul menyampaikan dan mengajar org lain maka terlebih dahulu dia benar-benar beriman dan penuh keyakinan dgn apa yg hendak disampaikan itu.

Setelah Rasul itu beriman barulah dia menyeru org lain supaya beriman bersamanya. Kpd orang-orang yg tidak sanggup beriman, pasti dihadapkan soalan kpd mereka, menagapa mereka tidak bersedia beriman.Mereka mesti memberikan alasan, jika tidak terdaya mengemukakan alasan dan hujjah mereka mesti menerima apa yg telah disampaikan kpd nya. Inilah dasar Islam menghendaki sesuatu keyakinan itu mempunyai alasan, sebaliknya jika hendak menolaknya juga mesti dgn alasan dan hujjah.

Selepas seseorang itu beriman dgn wahyu yg diturunkan oleh Allah SWT, maka kewajipan berikutnya ialah utk menyampaikan dan menjelaskan apa yg diimani itu kpd ahli keluarganya dan orang-orang yg berteduh di bawah payung kekeluargaannya sama ada anak-anak dan cucu serta siapa jua yg berada di bawah jagaannya.Dari segi beban kewajipan itu, setiap org Islam sama saja tanggungjawab mereka setelah menyiapkan diri dgn ilmu, mereka mesti memberitahu org lain ilmu pengetahuan yg ia miliki dan keimanan yg ada pada dirinya, org Islam tidakboleh beramal sedirian tanpa mengajak dan menyeru org lain.

Tidak ada beza antara seorang nabi dgn seorang pendakwah dari segi keawajipan menyampaikan ilmu dan mengajar org lain, hanya bezanya nabi mengajar apa yang diterimanya secara langsung syarak dari wahyu Allah.

Tetapi orang-orang
Islam berdakwah berasaskan apa yg disampaikan oleh Rasulullah s.a.w..Jangan ada org yg mendakwa dirinya menyampaikan ilmu terus dari Allah SWT sebagaimana Nabi s.a.w. menerimanya, kerana wahyu tidak turun selepas wafat Nabi s.a.w..

Begitu juga tidak boleh seseorang itu mendakwa menyampaikan ilmu berdasarkan mimpi, walaupun yg diperolihi dari mimpi itu sejajar dgn agama, ia sekadar boleh diamal utk diri sendiri sekiranya tidak bercanggah dgn Islam. Sesungguhnya Islam itu berasaskan kpd al-Quran, Hadith, Ijmak dan Qias, tidak boleh ditambah pula dgn mimpi.

Sebagaimana Nabi tidak boleh berdiam diri tanpa menyampaikan apa yg diterimanya melalui wahyu, maka demikian juga tidak boleh org Islam sebagai ketua keluarga berdiam diri tanpa berdakwah dan menyampaikan ilmu kpd kaum keluarganya pengetahuan yg ada pada dirinya. Seorang ketua keluarga tidak wajar mengharap org lain mengambil alih tugas utk mendidik dan mengajar agama keluarga serta anak-anaknya.

Kewajipan ketua keluarga bukan sekadar memberi makan, sebaliknya memastikan bahawa keluarga dan anak-anak mereka terasuh dgn ilmu agama. Justeru ketua keluarga wajib secara lunak atau keras memastikan anak-anak dan keluarga berada di atas landasan agama.

Mereka akan disoal di akhirat.Orang alim mempunyai tanggungjawab terhadap masyarakat dan tanah airnya, dan hakim (orang yang berkuasa dlm negara) juga mempunyai tanggungjawab sebagaimana tanggungjawab Nabi utk berdakwah kpd org ramai dan keluarga mereka yang terdekat, kerana merekalah waris
rasmi kpd para nabi a.s.. Nabi bersabda yg bermaksud : "Ulama adalah waris para nabi".

Sebagaimana Nabi adalah seorang yg alim, maka orang yg memegang tampuk kekuasaan sesebuah negara mesti seorang yg alim kerana mereka mempunyai kewajipan melaksanakan apa yg telah dilaksanakan oleh Nabi.Jika mereka tidak alim maka dlm melaksanakan tugasnya pasti mereka tidak akan mewarisi tugas Nabi, sebaliknya mewarisi dasar musuh-musuh Nabi. Akibatnya rakyat tidak akan selamat di dunia mahupun akhirat.

Wallahu A'lam....

1 ulasan:

dabafafard berkata...

titanium trimmer - Tiote de la Cerca del Castiel - Tutor
Fluin' Tiote de La Cerca de Chile de Amazon. $14.99$22.95. 4 titanium straightener out of 5. titanium strength $25.00. 3 out of titanium exhaust 5. $25.00. $25.00. 5 out of 5. $25.00. 1 out titanium bikes for sale of 5. $25.00. 1 out of 5. $25.00. 1 out of 5. $25.00. 3 out of 5. $25.00. 1 out of 5. $25.00. 1 out of 5. $25.00. 1 out of 5. $25.00. 1 out of mens titanium watches 5. $25.00. 4 out of 5. $25

Catat Ulasan